Roadtrippen van Brisbane naar Perth - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Hilda Wijbenga - WaarBenJij.nu Roadtrippen van Brisbane naar Perth - Reisverslag uit Fremantle, Australië van Hilda Wijbenga - WaarBenJij.nu

Roadtrippen van Brisbane naar Perth

Blijf op de hoogte en volg Hilda

21 December 2012 | Australië, Fremantle

Heee Hollanders in de kou,

Ik zit inmiddels op het strand, in het zonnetje in Perth!
Dat ligt ongeveer 4500 km ten westen van Brisbane. Waar we vier weken geleden nog zaten.

Brisbane dus, daar was ik toen ik mn vorige waabenjij schreef. Toen we daar bijna twee weken zaten kwam Dan, onze Australische maat, met het voorstel om met hem mee te rijden naar Perth. Hij had daar een baan aangeboden gekregen dus hij wilde er sowieso heen. Toen hij dat voorstelde waren Anniek en ik net ongeveer aangenomen bij een restaurant in Brisbane. Maar als we 'geluk' hadden maar 2 of 3 dagen in de week konden werken. Dat baantje zou dus niet heel chill zijn. Beide vonden we het idee om met Dan mee te rijden naar Perth steeds toffer!

We hebben Dan gebeld en twee dagen later stapten we bij hem in de auto. Na twee weken Brisbane hebben we afscheid genomen van Tin Billy's, the down under bar en de Lagoon en zijn we opweg gegaan naar onze eerste stop: Sydney!
Anniek vond de 5000 km naar Perth toch iets te ver dus zouden we op de helft in Melbourne blijven hangen om daar te werken.
Sydney ligt ongeveer 1100 km onder Brisbane dus dat konden we mooi in een dag doen. Extra leuk, Gerwolt en Duco waren een paar dagen daarvoor aangekomen in Sydney!! Dus daar konden we even goef mee feesten! Dan moest in Sydney op zijn creditcard wachten dus uiteindelijk hebben Anniek en ik een weekje met Gerwolt en Duco en allemaal andere leuke mensen gechillt in Sydney. Echt een tof weekje! Voor ons was het extra leuk om na anderhalve maand weer even mensen van thuis zien!

Na een week in Sydney zijn we weer met Dan verder gereden. Op weg naar Melbourne hebben we een nachtje bij een vriendin van Dan geslapen. Ze heeft ons het nachtleven van een enorm klein plaatsje (waar ik de naam niet meer van weet) laten zien. Best een grappige avond. Zo'n country dorpje is heel wat anders dan Sydney! Alle locals hadden echt zoiets van: wat doen jullie híer? Dat wisten wij ook niet precies haha.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Melbourne, wat ongeveer 1000 km verderop lag. Toen we s'avonds in het hostel aankwamen en ingecheckt hadden kwamen we opeens Joey van onze australian backpackers groep daar tegen! Erg grappig om elkaar na een maand weer te meeten in een andere stad!

De trip naar Melbourne was zó leuk om te rijden! Uiteindelijk zei Anniek dat ze toch wel heel graag door wilde rijden naar Perth! Yeaaaaah! Ik was echt heel blij want ik wilde super graag meerijden met Dan naar West Australië! We zouden dus niet meer in Melbourne blijven om te werken maar lekker naar het zonnige Perth om daar voor een paar maanden te werken!

De volgende dag zijn Anniek en ik met Joey en Jeroen (van onze Australian backpackers groep) Melbourne gaan bekijken. Zij zaten daar toen al een maand dus ze konden ons allemaal leuke dingen laten zien! Melbourne is echt een geweldige stad. Overal muziek en leuke straatjes, echt heel leuk! Ik hoop dat we later nog tijd hebben om wat langer in Melbourne te blijven.

De volgende ochtend zijn we heel vroeg weer verder gegaan met de auto om via Adelaide naar Port Augusta te rijden. De high way begon vanaf daar steeds meer door de outback te gaan. Super mooi om gewoon de hele tijd om je heen te kijken! Er is dan op de high way na gewoon helemaal niks! Welke kant je ook op kijkt. In Nederland is dat onvoorstelbaar aangezien elke vierkante meter volgebouwd is of in ieder geval nuttig gebruikt wordt.
Na weer ongeveer 1000 km kwamen we aan in Port Augusta. Hier hadden we een hotelkamer geboekt, dus konden we na een hele lekkere fish and chips gaan douchen in een douche die wél warm bleef en slapen in een bed met een echt matras. Dat was weer eens wat anders dan een hostel!
De volgende morgen zijn we weer verder gereden. Die dag was het doel om weer ongeveer 1000 km te rijden met als eindbestemming Uecla ofzo, dat ligt net over de grens van South Australia en West Australia. Dan had een kamer geboekt om te overnachten. We zouden laat aankomen dus fe sleutel zou klaar liggen. Toen we daar om 11 pm aankwamen bleek dat er helemaal geen sleutel klaar lag en er was ook niemand te bekennen daar.. We zijn maar een stuk terug gereden naar de grens en daar hebben we in een ongeïsoleerd hutje geslapen. Lekker koud dus maar na al die uren in de auto heb ik daar prima kunnen slapen!

De dag erna zijn we weer vroeg vertrokken met als eindbestemming Perth!! Eindelijk!
Het was nog ongeveer 1300 km rijden en Dan wilde het graag in een keer rijden. Prima! Onderweg kwamen we nog een beginnende bosbrand tegen! Dan belde gelijk de brandweer maar de dichtstbijzijnde brandweerkazerne bleek 2,5 uur verderop te zijn! Terwijl de brandweerwagen onderweg was hadden ze ons gevraagd of we de eerste stukken van de brand wilden proberen te doven, we hebben met z'n drieën zonder water de beginnende brand proberen te stoppen. Met alleen zand was dat niet echt een mogelijke actie maar we hebben ons best gedaan! Na een half uur waren we eigenlijk nog niks opgeschoten dus hebben we het maar opgegeven haha.. Verder kwamen we onderweg nog een paar kangoeroes tegen, maar de meesten lagen dood langs de kant van de weg.. Die beesten liggen daar de hele dag te koken in de zon dus je kunt je vast wel voorstellen hoe dat ruikt..

Toen we 's avonds eindelijk in Fremantle, een sub urb van Perth, aankwamen had Dan ons bij het hostel gedropt. Toen we naar binnen liepen werd ons verteld dat er helemaal geen bedden meer vrij waren voor die avond! We hadden wel een reservering gemaakt en we dachten dat het bij dat hostel was. Niet dus! Dan had ons bij het verkeerde hostel gedropt haha. Gelukkig zat het goede hostel maar een straat verderop dus konden we daar prima naartoe lopen met onze backpacks. Na het inchecken zijn we gelijk gaan slapen want we waren helemaal kapot van het reizen!

Toen we de volgende ochtend gingen ontbijten bleek dat er allemaal vreemde mensen in het hostel zaten haha. Niet zoals aan de oost-kust allemaal backpackers maar allemaal oudere mannen die daar gewoon wonen. Waarschijnlijk schrikken deze mannen meerdere meisjes af want wij waren bijma de enige meisjes in het hostel! We zijn opzoek gegaan naar een ander hostel in Fremantle maar alles was volgeboekt!

Inmiddels zitten we al twee weken in het hostel en hebben we het eigenlijk heel leuk! Er zijn inmiddels wat meer backpackers bijgekomen dus dat maakt het extra gezellig.

De bedoeling was om Fremantle te gaan werken dus Anniek en ik zijn hard opzoek gegaan naar baantjes. We hadden ons RSA (license om in een restaurant of bar alcohol te schenken) gehaald dus konden we ons cv bij allemaal restaurants droppen. Uiteindelijk hadden we vorige week vrijdag beide een try out bij The Monk! Een café/restaurant in het centrum van Fremantle. Er zouden meer try outs zijn dat weekend dus we moesten nog afwachten of we de job hadden.

Nadat we maandag naar de Zoo in Perth waren geweest werd ik gebeld door de manager van the Monk. Ik had de job!! Ik kon de volgende dag gelijk beginnen. Joehoeee!

Inmiddels heeft Anniek ook een baantje gescoord! Het is alleen wel 800 km boven Perth! Ze gaat daar volgende week na kerst voor acht weken heen. We gaan beide dus even twee maanden alleen heel hard werken en van Australië genieten. Het plan is om na die acht weken naar Cairns te vliegen en dan van daar naar Sydney te reizen. Daarna gaan we een maandje naar Nieuw Zeeland en vervolgens naar Azië!

We vermaken ons hier dus prima in Fremantle! 's Avonds zit iedereen hier gezellig in de tuin van het hostel en in het weekend gaan we met z'n allen op stap.
We zijn afgelopen zondag nog wezen zeilen met Dan! Dat was zo tof!! Hij is lid van een sailingclub dus we konden gratis op een catamaran zeilen! Enorm leuke dag! De volgende dag zijn we nog met allemaal mensen van het hostel naar de Zoo geweest, die dag hebben we afgesloten met een chille bbq en een erg grappig potje the ring of fire (kingsen) haha.

De plannen voor kerst zijn om gezellig met een paar mensen in het hostel te eten en te feesten. Iedereen viert hier kerst op het strand dus waarschijnlijk gaan we naar een van de vele beachpartys! Op tweede kerstdag neemt Anniek de trein naar haar nieuwe job dus vanaf dan moeten we even zonder elkaar! Oud en nieuw vieren we dus niet meer in Sydney maar apart van elkaar in West Australia. Ik ben benieuwd hoe dat gaat worden!

Merry Xmas and a happy new year everybody!